06. 11. 2008 – Začlo se mi poslední dobou stávat, že se mně lidi ptají, „Co je to ten, motorový paragliding?“ Takže zde je velmi stručný, ale přesný popis.
Motorový padákový kluzák
Zákonné vymezení kategorie podle vyhlášky 108/1997 Sb. § 24, odstavec 6 Motorový padákový kluzák je ultralehké letadlo
Praktické vymezení kategorie
Základní charakteristika: Nosnou plochou je padákový kluzák.
K pohybu po zemi slouží podvozek podobně, jako u motorového
rogala, na kterém sedí posádka. Motorové krosny, neboli PPG jsou motorové
padákové kluzáky bez podvozku. Pilot má na zádech krosnu, postroj
s rámem na kterém je umístěn motor s vrtulí. Pilot staruje a
přistává na nohy.
Zařízení se řídí řídícími šňůrami. Motorový padákový
kluzák se skládá z vlastního padákového kluzáku, který je zcela
shodný s normálním padákovým kluzákem(většinou se, ale dávají
silnější šňůry), sedačky a z pohonné jednotky. Provozní náklady:
jsou patrně nejnižší ze všech motorových, sportovních,
létajících zařízení. Motory mají nízkou spotřebu, okolo 3 –
4 l/hod. Hlavní výhody: výhodou motorového padákového kluzáku je
jeho příznivá cena, mimořádně nízké provozní náklady, nenáročnost na
skladovací prostor a jednoduchost přepravy a nezávislost na terénu.Díky
jeho rychlosti není náročný na velikost startovní a přistávací dráhy.
Hlavní nevýhody:
Padákový kluzák je ze všech motorových SLZ nejpomalejší (okolo
40 km/hod), takže delší výlety či přelety jsou z hlediska času
a omezeného komfortu pilota velmi obtížné. Možnost létání je vysoce
závislá na počasí, zejména na síle a směru větru.