Dnes je sobota 25. 3. 2023, svátek má Marián

Jak začít s " Motorovým paraglidingem " ?

25. 11. 2008 – Tak se nám rok chýlí ke konci a i dostávám spousty mailů typu: Co mám mýt za doklady? Jak mám začít s lítáním? Co je lepší,krosna nebo tříkolka? Naučíš mne létat? Abych předešel věčným odpovědím, tak jsem poprosil Romana Pavlíka, (inspektora a instruktora v jedné osobě)aby mi sepsal nějaké info. No a tady jej máte.

JAK ZAČÍT-POSTUP

Zaujal Vás motorový paragliding a chcete to zkusit (se Vám nedivím). Hned na začátku bych to shrnul, k provozování motorového paraglidingu potřebujete:

  1. Pilotní průkaz pro techniku, kterou si vyberete
  2. Techniku:kluzák – padák, ten je součástí celku padák-pohon a pilotní průkaz se vztahuje na celý celek.

K tomu tedy pohonnou jednotku dle výběru:

  1. krosnu-nutný pilotní průkaz PPG
  2. krosnu s pomocným podvozkem, tzv. lehkou tříkolku (po odmontování, lze startovat z nohou pilota) – pilotní průkaz PPG
  3. tříkolku – nelze v žádném případě startovat z nohou pilota – pilotní průkaz MPG

Že všechna uvedená technika, padák i pohonná jednotka musí mít platný technický průkaz, tím Vás urážet nemíním.
Na techniku máte však ještě dost času, tím se zabývejte jen v tom smyslu, že si musíte udělat jasno, o který pilotní průkaz budete usilovat. Jednak tomu ještě nerozumíte a jednak se to vše dozvíte v tom prvém co musíte absolvovat a to je kurz motorového paraglidingu.

PRVNÍ INFORMACE

Jak bylo řečeno v současné době Vás může zajímat pouze získání PILOTNÍHO PRŮKAZU, vše ostatní je podružné a včas Vám to sdělí ve škole. Aby Vás do kurzu přijali potřebujete lékařskou prohlídku:LÉKAŘ A JEHO PROHLÍDKA 2 TŘÍDY

I když pravděpodobně ještě nebudete členem našeho svazu, drze a odvážně klikněte na naši hlavní a nejdůležitější stránku a to je: SVAZ LETECKÉ AMATÉRSKÉ ASOCIACE: http://www.la­acr.cz/
Můžete si tam počíst co se děje oficiálně v LAA a ve svazu motorového paraglidingu, ale hlavně najdete si:SEZNAM LÉKAŘŮ

Oprávněných vydávat lékařský posudek o zdravotní způsobilosti 2.třídy pro soukromé piloty a uživatele sportovních létajících zařízení: http://www.la­acr.cz/index.php?…

Rozsahu lékařské prohlídky se nemusíte bát. Pověření lékaři jsou většinou i piloti a ví co ke které odbornosti potřebujete, takže rozsah pro motorový paragliding je zhruba na úrovni způsobilosti pro řidičský průkaz. Vyberte si nejbližšího lékaře, nebo toho, které jméno Vám připadá nejsympatičtější, výběr je zcela na Vás a není ničím omezen.
Než se k vybranému lékaři objednáte a vydáte, pořiďte si záznam EKG-v klidu, který Vám musí odborný lékař vydávající záznam EKG popsat!! Záznam EKG vám pořídí na každé klinice. Všichni letečtí lékaři ho budou potřebovat.

Až Vám vybraný letecký lékař vydá posudek o zdravotní způsobilosti. Nastoupí druhý bod tzn. vyhledat odborníka, který mne naučí létat.

SEZNAM ŠKOL

Znovu tedy musíte na internet a zjistit si, které školy pořádají výcvik MOTOROVÉHO paraglidingu. K přihlášení do kurzu a k provozování MOTOROVÉHO paraglidingu můžete být absolutní laici a nepotřebujete mít pilotní průkaz BEZMOTOROVÉHO paraglidingu.
Na konci článku je seznam škol. Začněte s tím, že si případně najdete ještě další školy, které jsem nenašel já. Všem jim zavoláte a uděláte si „první dojem“ potom se zeptejte na internetu v diskuzích, těch kteří jsou po kurzu, jaký mají oni dojem, a pak si vyberte.

NIC NEKUPUJTE

Před tímto krokem ABSOLUTNĚ NIC nekupujte! Nějaké oblečení stylu montérky, rukavice a pevnou obuv zpevňující kotník určitě máte. Dobrá škola i individuální instruktor, pokud si ho domluvíte (který zpravidla spolupracuje s některou školou) vše co potřebujete pro výcvik má. Pokud ne, není to dobrá škola. Pokud budete tak inteligentní a touto radou se nebudete řídit, je možné, že narazíte na dacana, který Vám nabídne historický kluzák kategorie C(velice nebezpečné) a krosnu s historickým motorem bez papírů –opravdu výhodná koupě.

NELÉTEJTE

I když si myslíte jak jste dobří, před a během výcviku zásadně nelétejte. Pochopitelně překračujete zákon a o pokutách se dá s úspěchem říct, jsou nemalé. Když pomineme tuto maličkost, o létání víte a umíte ještě velké prd. V lepším případě si svůj nový stroj zničíte, v horším případě sobě, nebo někomu dalšímu můžete škaredě ublížit. Počkejte, ještě si toho užijete. To platí, i v případě, že máte za sebou stovky hodin ve volném paraglidingu. Ostatně někdo, kdo má takový nálet je už především skromný, už ví o čem to je. Takový si domluví s instruktorem individuální postup, který je z pochopitelných důvodů nesrovnatelně rychlejší. Ve srovnání s opravdovým začátečníkem, bych řekl raketový, zase taková věda to není.

KDY NOVÝ STROJ A KTERÝ?

Na základě získaných informací si PO KURZU, NEBO V JEHO ZÁVĚRU kupte nový stroj. Ale nespěchejte. Stojí to dost peněz, tak ať jste spokojeni. Klidně si od kamarádů, nebo vytypovaných výrobců stroj půjčte a zkuste si jak vám sedí. Letové vlastnosti s Vašimi znalostmi těžko zhodnotíte, ale zkuste si to letadlo obléct, případně si zkuste rozběh a start na nečisto, zhodnoťte ceny a vše si v klidu nechejte projít hlavou. První rozhodování a koupě podobně jako u padáku, bude stejně jen intuitivní. Ale nemusíte mít strach, jak u padáků, také u motorů, Vám všichni rozumní, dají vybrat z několika variant, (které zpravidla oni létají). Věřte že současná produkce a její technická úroveň je u všech výrobců jak padáků, tak pohonných jednotek, na přibližně stejné úrovni, chybu nemůžete udělat. Pokud se nemůžete rozhodnout, nebo si rozhodnutí netroufáte učinit, dejte na svého instruktora. Opravdu to není žádný blbec a během kurzu poznal Vaše schopnosti víc než kamarád vlastní, nebo internetový.

LÉTÁME PRVNÍ SEZONU PO KURZU

Dostal jste pilotní průkaz a teď jste PILOT. No raději to nikomu neříkejte.
Před létajícími kamarády se zásadně nezmiňujte. V prvé řadě se vás budou snažit pumpnout o oslavu a věřte že to je drahý špás, jestli piloti opravdu něco umí, tak chlastat první ligu. Ale hlavně, nikoho neoslníte, považují to za samozřejmost a mohl by jste v následujícím období slyšet slova: „tohle, že je start PILOTE?“ a to častěji, než by Vám mohlo být milé. Umíte totiž, na rozdíl od nich, zpravidla za příznivých okolností odstartovat a nějakým způsobem se dostat zpět na zem, aniž by jste si pokaždé zlomil nohu. Ale létat, to opravdu ani náhodou.
První rok se přilepte na nějakou partu, nebo zkušenějšího kamaráda (100 a více hodin), nebo choďte se svým instruktorem. V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ SÁM !!! V prvém případě Vám každý zkušenější rád a bez vyzvání sdělí, kde jste udělal chybu, ať už na startu, nebo během letu. Možná bude začínat slovy: „ty debile……“. Nebuďte popudliví a přijměte to, třeba Vám jeho rada příště zachrání tu zlomenou nohu.

V druhém případě pak máte jistotu, že počasí je takového druhu, že to zvládnete. Pokud Vám zkušenější řekne, že dnes je to lepší jít do restaurace, tak pokud to není alkoholik, tak ho poslechněte. On už se v podobných podmínkách vybál, tak proč to tedy zažívat na vlastní kůži.

Nezapomeňte že:

Začínající pilot je pilot, který má plný pytel štěstí a prázdný pytel zkušeností. Jde o to naplnit prázdný pytel zkušenostmi, než dojde štěstí v tom druhém pytli.

CO TO STOJÍ A STAROU NEBO NOVOU? CO TO STOJÍ?

Je nejčastěji kladená otázka kterou dostanete.
A skutečnost je taková, a s tím se smiřte, že pokud Vás to chytí, tak první náklady Vám budou připadat po letech zanedbatelné. Pokud nevlastníte fabriku, tak do konce života budete mít málo peněz. Jakékoliv přebytky bude nutno okamžitě nastrkat do něčeho, co „opravdu potřebujete k bezpečnému létání“ (nový padák-opravdový brus, novou krosnu, nové vário, GPS, kombinézu atd.).

Ta se mrkněte, připravil jsem Vám tabulku.

PRAVIDELNÉ

Zdravotní prohlídka 300 – 600,– 1×/2roky
Kurz a pilotní průkaz 8000 – 12000,– navždy
Členství v LAA a svazu MPG 750 – 1200,– 1×/rok
Prodloužení pil průkazu 300.- 1×/2roky
Technická prohlídka stroje 600 – 1000,– 1×/rok

, Technická prohlídka padáku | 0 – 1000,– | dle výrobce 1×/rok Drobné opravy padáku a stroje | 1000 – 10 000,– (*1) |

NEPRAVIDELNÉ

Krosna: nová 80 000 – 150 000,– starší za 25 000 – 60 000,– (*2)
Podvozek: nová 20 000 – 40 000,– starší 10 000–20 000,–
Velká tříkolka s Trabantem: nová neexistuje starší za 6 000–50 000,– (*3)
Velká tříkolka s motorem Rotax a pod.: nová 300 000 – 600 000,– starší za 40 000 – 200 000,– (*4)
Normální velikost padáku: novej 40 000–60 000,– starší za 15 000–30 000,– (*5)
Tandemový padák: novej 60 000–100 000,– starší za 20 000–40 000,– (*6)
Záložní padák: novej 5000–12 000,– starší nekupovat (*7)

POZNÁMKY:

(*1) tady záleží na tom jak jste šikovný a kolik toho dokážete zničit, dřevěná vrtule třeba stojí asi 4000,–Kč
(*2) když nic nezničíte záleží zde pouze na životnosti motoru, takže číslo jsem odhadl na 500–600hodin.. Dnešní motory potřebují cca po 150h SO (kontrola vůlí, výměna ložisek a těsnění cca za 6000 až 10 000,–) Ročně uděláte cca 40–80h. Tak si to spočítejte kolik let Vám to vydrží.
(*3) doporučuji pouze pokud milujete opravy a bez rukou od oleje se cítíte nahý
(*4) vyrábí se na zakázku a jen cena motoru je od 150 000,– výše
(*5) nedoporučuji zvláště v začátcích větší zatížení než 6kg/m2. Vypočítáte to tak: vše včetně padáku a benzínu / rozvinutou plochu padáku. Ideální je, zvláště v začátcích, kolem 5kg/m2.
(*6) pro ty co se nebojí najíst, nebo mají těžkou velkou tříkolku, aby dosáhli zatížení, které uvádí bod *6.
(*7) možná Vám řeknou starší a výrazně chytřejší piloti že záložní padák není potřeba, pro výšky které létáme. ZP není povinný. Je však povinnost létat od výšky 150m nad zemí a výše. Dle nových předpisů DHV je při zkoušce nutno, aby se ZP otevřel z výšky 50m.

Tak co myslíte?

TAK CO UŽ JSTE SI TO SEČETLI?

Že pořád nevíte zda nový či starý? Obecně lze pouze říct, nový je nový. Když se však peněz nedostává a létat se chce, mrkněte do inzerátů. Narazíte-li v inzerátech na něco výhodného, zeptejte se svého zkušenějšího přítele, nebo svého instruktora. Vždy však chtějte vidět platný technický průkaz a záznam z poslední prohlídky u výrobce, kde je uvedena prodyšnost tkaniny. Padák 6 let starý, s prodyšností 70 sekund je dobrý tak akorát na pergolu. Na odlétané hodiny moc nedejte, 100 hodin s čunětem, které nechá padák celý den „slunit“ vedle auta a 100 hodin s pečlivým pilotem, který se o padák stará, vypadá jinak.

A MOTOR?

Starší pohonnou jednotku – motor je nutno vidět, a to musí opět někdo, kdo zná, vezměte si ho s sebou. Znám případy pilotů, které motorové létání nenadchlo a prodali starší stroj levně, přes to, že ten měl za sebou jen 10 provozních hodin. Taková koupě potěší.

MÉ OBLÍBENÉ WWW ADRESY:

http://www.ber­x.cz/
http://www.la­acr.cz/
http://www.sky­fly.cz/
http://www.mechy­.cz/
http://www.prok­sik.cz/

http://techin­fo.xf.cz/
http://www.fi­am.tv/index.php?=
http://www.fun­fly.cz/archif­f.htm
http://www.pgv­.cz/
http://www.spv­.wz.cz/
http://www.ae­roweb.cz/rubri­ka.asp?…
http://sykora­.borec.cz/para­gliding.htm

ŠKOLY:

ŠKOLY KTERÉ OSOBNĚ ZNÁM:

http://www.pa­ragliding-jozka.com/
http://www.prok­sik.cz/index.php?…
http://www.chor­che.com/

OSTATNÍ ŠKOLY:

http://www.sky­fly.cz/skoly_lis­t.php3?…

OSTATNÍ ZAJÍMAVÉ:

http://www.ma­recek.cz/index­.php
http://www.czechin­fo.aero/defau­lt.aspx
http://www.le­tectvi.cz/…/To­pic8.html

SLOVENSKO:

http://mpl.li­etame.sk/
http://www.pa­raglidingnews­.sk/
http://aviatik­.info/modules­.php?…

17.11.2008
Na objednávku pana Berky
Sepsal Roman Pavlík


zpět na seznam článků
Copyright Tomáš Berka 2007