25. 11. 2008 – Tak se nám rok chýlí ke konci a i dostávám spousty mailů typu: Co mám mýt za doklady? Jak mám začít s lítáním? Co je lepší,krosna nebo tříkolka? Naučíš mne létat? Abych předešel věčným odpovědím, tak jsem poprosil Romana Pavlíka, (inspektora a instruktora v jedné osobě)aby mi sepsal nějaké info. No a tady jej máte.
Zaujal Vás motorový paragliding a chcete to zkusit (se Vám nedivím). Hned na začátku bych to shrnul, k provozování motorového paraglidingu potřebujete:
K tomu tedy pohonnou jednotku dle výběru:
Že všechna uvedená technika, padák i pohonná jednotka musí mít
platný technický průkaz, tím Vás urážet nemíním.
Na techniku máte však ještě dost času, tím se zabývejte jen
v tom smyslu, že si musíte udělat jasno, o který pilotní průkaz
budete usilovat. Jednak tomu ještě nerozumíte a jednak se to vše dozvíte
v tom prvém co musíte absolvovat a to je kurz motorového
paraglidingu.
Jak bylo řečeno v současné době Vás může zajímat pouze získání PILOTNÍHO PRŮKAZU, vše ostatní je podružné a včas Vám to sdělí ve škole. Aby Vás do kurzu přijali potřebujete lékařskou prohlídku:LÉKAŘ A JEHO PROHLÍDKA 2 TŘÍDY
I když pravděpodobně ještě nebudete členem našeho svazu, drze a
odvážně klikněte na naši hlavní a nejdůležitější stránku a to je:
SVAZ LETECKÉ AMATÉRSKÉ ASOCIACE: http://www.laacr.cz/
Můžete si tam počíst co se děje oficiálně v LAA a ve svazu
motorového paraglidingu, ale hlavně najdete si:SEZNAM LÉKAŘŮ
Oprávněných vydávat lékařský posudek o zdravotní způsobilosti 2.třídy pro soukromé piloty a uživatele sportovních létajících zařízení: http://www.laacr.cz/index.php?…
Rozsahu lékařské prohlídky se nemusíte bát. Pověření lékaři jsou
většinou i piloti a ví co ke které odbornosti potřebujete, takže
rozsah pro motorový paragliding je zhruba na úrovni způsobilosti pro
řidičský průkaz. Vyberte si nejbližšího lékaře, nebo toho, které
jméno Vám připadá nejsympatičtější, výběr je zcela na Vás a není
ničím omezen.
Než se k vybranému lékaři objednáte a vydáte, pořiďte si
záznam EKG-v klidu, který Vám musí odborný lékař vydávající
záznam EKG popsat!! Záznam EKG vám pořídí na každé klinice. Všichni
letečtí lékaři ho budou potřebovat.
Až Vám vybraný letecký lékař vydá posudek o zdravotní způsobilosti. Nastoupí druhý bod tzn. vyhledat odborníka, který mne naučí létat.
Znovu tedy musíte na internet a zjistit si, které školy pořádají
výcvik MOTOROVÉHO paraglidingu. K přihlášení do kurzu a
k provozování MOTOROVÉHO paraglidingu můžete být absolutní laici a
nepotřebujete mít pilotní průkaz BEZMOTOROVÉHO paraglidingu.
Na konci článku je seznam škol. Začněte s tím, že si
případně najdete ještě další školy, které jsem nenašel já. Všem jim
zavoláte a uděláte si „první dojem“ potom se zeptejte na internetu
v diskuzích, těch kteří jsou po kurzu, jaký mají oni dojem, a pak si
vyberte.
Před tímto krokem ABSOLUTNĚ NIC nekupujte! Nějaké oblečení stylu montérky, rukavice a pevnou obuv zpevňující kotník určitě máte. Dobrá škola i individuální instruktor, pokud si ho domluvíte (který zpravidla spolupracuje s některou školou) vše co potřebujete pro výcvik má. Pokud ne, není to dobrá škola. Pokud budete tak inteligentní a touto radou se nebudete řídit, je možné, že narazíte na dacana, který Vám nabídne historický kluzák kategorie C(velice nebezpečné) a krosnu s historickým motorem bez papírů –opravdu výhodná koupě.
I když si myslíte jak jste dobří, před a během výcviku zásadně nelétejte. Pochopitelně překračujete zákon a o pokutách se dá s úspěchem říct, jsou nemalé. Když pomineme tuto maličkost, o létání víte a umíte ještě velké prd. V lepším případě si svůj nový stroj zničíte, v horším případě sobě, nebo někomu dalšímu můžete škaredě ublížit. Počkejte, ještě si toho užijete. To platí, i v případě, že máte za sebou stovky hodin ve volném paraglidingu. Ostatně někdo, kdo má takový nálet je už především skromný, už ví o čem to je. Takový si domluví s instruktorem individuální postup, který je z pochopitelných důvodů nesrovnatelně rychlejší. Ve srovnání s opravdovým začátečníkem, bych řekl raketový, zase taková věda to není.
Na základě získaných informací si PO KURZU, NEBO V JEHO ZÁVĚRU kupte nový stroj. Ale nespěchejte. Stojí to dost peněz, tak ať jste spokojeni. Klidně si od kamarádů, nebo vytypovaných výrobců stroj půjčte a zkuste si jak vám sedí. Letové vlastnosti s Vašimi znalostmi těžko zhodnotíte, ale zkuste si to letadlo obléct, případně si zkuste rozběh a start na nečisto, zhodnoťte ceny a vše si v klidu nechejte projít hlavou. První rozhodování a koupě podobně jako u padáku, bude stejně jen intuitivní. Ale nemusíte mít strach, jak u padáků, také u motorů, Vám všichni rozumní, dají vybrat z několika variant, (které zpravidla oni létají). Věřte že současná produkce a její technická úroveň je u všech výrobců jak padáků, tak pohonných jednotek, na přibližně stejné úrovni, chybu nemůžete udělat. Pokud se nemůžete rozhodnout, nebo si rozhodnutí netroufáte učinit, dejte na svého instruktora. Opravdu to není žádný blbec a během kurzu poznal Vaše schopnosti víc než kamarád vlastní, nebo internetový.
Dostal jste pilotní průkaz a teď jste PILOT. No raději to nikomu
neříkejte.
Před létajícími kamarády se zásadně nezmiňujte. V prvé
řadě se vás budou snažit pumpnout o oslavu a věřte že to je drahý
špás, jestli piloti opravdu něco umí, tak chlastat první ligu. Ale hlavně,
nikoho neoslníte, považují to za samozřejmost a mohl by jste
v následujícím období slyšet slova: „tohle, že je start PILOTE?“
a to častěji, než by Vám mohlo být milé. Umíte totiž, na rozdíl od
nich, zpravidla za příznivých okolností odstartovat a nějakým způsobem se
dostat zpět na zem, aniž by jste si pokaždé zlomil nohu. Ale létat, to
opravdu ani náhodou.
První rok se přilepte na nějakou partu, nebo zkušenějšího kamaráda
(100 a více hodin), nebo choďte se svým instruktorem. V ŽÁDNÉM
PŘÍPADĚ SÁM !!! V prvém případě Vám každý zkušenější rád a
bez vyzvání sdělí, kde jste udělal chybu, ať už na startu, nebo během
letu. Možná bude začínat slovy: „ty debile……“. Nebuďte popudliví a
přijměte to, třeba Vám jeho rada příště zachrání tu zlomenou nohu.
V druhém případě pak máte jistotu, že počasí je takového druhu, že to zvládnete. Pokud Vám zkušenější řekne, že dnes je to lepší jít do restaurace, tak pokud to není alkoholik, tak ho poslechněte. On už se v podobných podmínkách vybál, tak proč to tedy zažívat na vlastní kůži.
Nezapomeňte že:
Začínající pilot je pilot, který má plný pytel štěstí a prázdný pytel zkušeností. Jde o to naplnit prázdný pytel zkušenostmi, než dojde štěstí v tom druhém pytli.
Je nejčastěji kladená otázka kterou dostanete.
A skutečnost je taková, a s tím se smiřte, že pokud Vás to
chytí, tak první náklady Vám budou připadat po letech zanedbatelné. Pokud
nevlastníte fabriku, tak do konce života budete mít málo peněz. Jakékoliv
přebytky bude nutno okamžitě nastrkat do něčeho, co „opravdu potřebujete
k bezpečnému létání“ (nový padák-opravdový brus, novou krosnu,
nové vário, GPS, kombinézu atd.).
Ta se mrkněte, připravil jsem Vám tabulku.
Zdravotní prohlídka | 300 – 600,– | 1×/2roky |
Kurz a pilotní průkaz | 8000 – 12000,– | navždy |
Členství v LAA a svazu MPG | 750 – 1200,– | 1×/rok |
Prodloužení pil průkazu | 300.- | 1×/2roky |
Technická prohlídka stroje | 600 – 1000,– | 1×/rok |
, Technická prohlídka padáku | 0 – 1000,– | dle výrobce 1×/rok Drobné opravy padáku a stroje | 1000 – 10 000,– (*1) |
Krosna: | nová 80 000 – 150 000,– | starší za 25 000 – 60 000,– (*2) |
Podvozek: | nová 20 000 – 40 000,– | starší 10 000–20 000,– |
Velká tříkolka s Trabantem: | nová neexistuje | starší za 6 000–50 000,– (*3) |
Velká tříkolka s motorem Rotax a pod.: | nová 300 000 – 600 000,– | starší za 40 000 – 200 000,– (*4) |
Normální velikost padáku: | novej 40 000–60 000,– | starší za 15 000–30 000,– (*5) |
Tandemový padák: | novej 60 000–100 000,– | starší za 20 000–40 000,– (*6) |
Záložní padák: | novej 5000–12 000,– | starší nekupovat (*7) |
(*1) tady záleží na tom jak jste šikovný a kolik toho dokážete
zničit, dřevěná vrtule třeba stojí asi 4000,–Kč
(*2) když nic nezničíte záleží zde pouze na životnosti motoru,
takže číslo jsem odhadl na 500–600hodin.. Dnešní motory potřebují
cca po 150h SO (kontrola vůlí, výměna ložisek a těsnění cca za
6000 až 10 000,–) Ročně uděláte cca 40–80h. Tak si to
spočítejte kolik let Vám to vydrží.
(*3) doporučuji pouze pokud milujete opravy a bez rukou od oleje se
cítíte nahý
(*4) vyrábí se na zakázku a jen cena motoru je od 150 000,–
výše
(*5) nedoporučuji zvláště v začátcích větší zatížení
než 6kg/m2. Vypočítáte to tak: vše včetně padáku a benzínu / rozvinutou
plochu padáku. Ideální je, zvláště v začátcích, kolem 5kg/m2.
(*6) pro ty co se nebojí najíst, nebo mají těžkou velkou tříkolku,
aby dosáhli zatížení, které uvádí bod *6.
(*7) možná Vám řeknou starší a výrazně chytřejší piloti že
záložní padák není potřeba, pro výšky které létáme. ZP není
povinný. Je však povinnost létat od výšky 150m nad zemí a výše. Dle
nových předpisů DHV je při zkoušce nutno, aby se ZP otevřel z výšky
50m.
Tak co myslíte?
Že pořád nevíte zda nový či starý? Obecně lze pouze říct, nový je nový. Když se však peněz nedostává a létat se chce, mrkněte do inzerátů. Narazíte-li v inzerátech na něco výhodného, zeptejte se svého zkušenějšího přítele, nebo svého instruktora. Vždy však chtějte vidět platný technický průkaz a záznam z poslední prohlídky u výrobce, kde je uvedena prodyšnost tkaniny. Padák 6 let starý, s prodyšností 70 sekund je dobrý tak akorát na pergolu. Na odlétané hodiny moc nedejte, 100 hodin s čunětem, které nechá padák celý den „slunit“ vedle auta a 100 hodin s pečlivým pilotem, který se o padák stará, vypadá jinak.
Starší pohonnou jednotku – motor je nutno vidět, a to musí opět někdo, kdo zná, vezměte si ho s sebou. Znám případy pilotů, které motorové létání nenadchlo a prodali starší stroj levně, přes to, že ten měl za sebou jen 10 provozních hodin. Taková koupě potěší.
http://www.berx.cz/
http://www.laacr.cz/
http://www.skyfly.cz/
http://www.mechy.cz/
http://www.proksik.cz/
http://techinfo.xf.cz/
http://www.fiam.tv/index.php?=
http://www.funfly.cz/archiff.htm
http://www.pgv.cz/
http://www.spv.wz.cz/
http://www.aeroweb.cz/rubrika.asp?…
http://sykora.borec.cz/paragliding.htm
http://www.paragliding-jozka.com/
http://www.proksik.cz/index.php?…
http://www.chorche.com/
http://www.skyfly.cz/skoly_list.php3?…
http://www.marecek.cz/index.php
http://www.czechinfo.aero/default.aspx
http://www.letectvi.cz/…/Topic8.html
http://mpl.lietame.sk/
http://www.paraglidingnews.sk/
http://aviatik.info/modules.php?…
17.11.2008
Na objednávku pana Berky
Sepsal Roman Pavlík